KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Van, akinek kapóra jön a válság - Kávézó dömping a belvárosban

van akiknek jól jött a válságBár az intenzív verseny és a gazdasági válság miatt mind három budapesti üzletét bezárja a Gloria Jean’s Coffee, a versenytársak inkább a terjeszkedés mellett teszik le voksukat. Utóbbiak nem tapasztalnak forgalomcsökkenést, ellenben a bérleti díjak mérséklődése lehetőséget jelent számukra- írja a Világgazdaság.
Míg az ausztrál gyökerekkel rendelkező Gloria Jean’s Coffee a gazdasági körülmények negatív hatásaira, illetve a magas és rugalmatlan bérleti díjakra hivatkozva nem kívánja tovább fenntartani magyarországi üzleteit, a többi hasonló, coffe-to-go típusú kávézólánc profitál a válság miatti bérleti díj csökkenésből, és forgalombővülésre számít a következő néhány évben.

A kávézólánc franchise-jogokat birtokló török származású vezetője a 2006-os piacra lépéskor még országosa hálózatot tervezett, és még most sem egyébként nem tartja kizártnak, hogy az eddig a Mammutban, a Teréz körúton, illetve a Hősök terén működő Gloria Jean’s Coffee üzletek helyett újakat nyissanak.

A Gloria Jean’s Coffee hálózattal ellentétben a a Coffeeshop Company - egy szintén coffe-to-go típusú - kávézólánc intenzív bővítést, 8 új üzletet, és 25%-os forgalomnövekedést tervez. A terjeszkedéshez a lánc további franchise-partnereket szeretne bevonni, de a masterjogokat továbbra is megtartaná a Tízia CSC Kft. A kávézólánc idén elsősorban budapesti egységeket tervez, és még a jobb forgalmú helyeken is a bérleti díjak csökkenésére számít.

A Coffeeheaven International Plc. sem tapasztal forgalomcsökkenést a hazai piacon, a lánc áprilisban nyitja meg legújabb, 370 nm-es egységét a Deák Ferenc utcában. A társaság tapasztalatai szerint a kelet-európai régió eltérően reagál a válságra a kávéfogyasztást illetően, Lengyelországban felfutást, míg Lettországban erőteljes visszaesést regisztráltak, ami miatt több egységük bezárására kényszerültek. A Coffeeheaven egyébként nemrégiben vonult ki Szlovákiából és Romániából is. Érdekes, hogy ennek ellenére a kávéüzletben néhányan szerencsésnek bizonyultak Romániában: mind a Starbucks, mind a Gloria Jean’s Coffee számára jövedelmezőnek bizonyul a kávézók üzemeltetése.

A kávézóláncok egyébként nagyjából az árbevétel 10-15%-át kitevő bérleti díjjal számolnak üzleti modelljükben. Ez egy 25 ezer eurós havi forgalom mellett nagyjából 25-38 négyzetméterenkénti bérleti díjat tenne ki. Ezek a kávézók általában presztízsértékű, forgalmas belvárosi helyen, vagy sikeres bevásárlóközpontban telepednek meg, ahol azonban ennél magasabb bérleti díjakkal kell számolniuk: a Váci utcában és az Andrássy úton pl. havi 60-90 euró/nm-rel, a bevásárlóközpontokban pedig havi 50-100 euró/nm-rel. A válság miatti bérleti díj csökkenés éppen ezért további lehetőségeket jelent számukra.

Forrás: Portfólió