KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Kávé és tea fogyasztási trendek változásai

népszerűek az instant kávékMagyarországon mind a kávé-, mind pedig a teafogyasztás nagy népszerûségnek örvend. A GfK Hungária ConsumerScan adatai egyértelmûen ezt tükrözik. A kávépiaci versengés nagy gyõztesei a 2in1 és 3in1 termékek, míg a teapiacon a koffeinmentes, fõként herba-, zöld- és gyümölcsteák hódítanak teret.

Véget ért a hosszú õsz, s beköszöntött a tél, amikor talán egyre többen vágyunk forró italok melegítõ erejére. A GfK Hungária adatai szerint mind a kávé, mind pedig a tea igen kedvelt italnak minõsül hazánkban, a tea fõ szezonját a hideg téli hónapok jelentik (az elsõ és negyedik negyedévben a forgalom 45 százalékkal magasabb a másik két negyedévnél), míg a kávé népszerûsége viszonylag kiegyenlített egész éven át. Az Étkezési szokások felmérés eredményei azt mutatják, hogy a lakosság mintegy háromötöde (59 százalék) napi rendszerességgel fogyaszt kávét, 45 százalék pedig teát.

E tendencia a konkrét fogyasztási adatokból is kitûnik: a 2005. október és 2006. szeptember közötti vizsgált idõszakban a magyar háztartások mintegy 92 százaléka vásárolt kávét, illetve kávékeveréket, a családok háromnegyedében pedig megtalálható volt valamilyen tea.
Mindazonáltal a háztartások kávé-, illetve teafogyasztása mennyiségét tekintve – szegmensenként eltérõ módon ugyan, de – nõtt. A teljes kávépiac az idei évben mintegy 1,36 százalékkal bõvült, szemben a teapiacon tapasztalt közel 3 százalékos mennyiségi értékesítés-növekedéssel. Feltehetõen az egyre növekvõ átlagárak okán, a kávépiac 3,6 százalékkal nagyobb értéket forgalmazott, míg a teapiac 3 százalékos mennyiségi növekedése ellenére mintegy fél százalékkal visszaesett a forgalmazott érték.

Általánosan elmondható, hogy a kávé- és teapiacon – az egyes szegmenseket tekintve – egyaránt egyfajta átrendezõdés indult meg. A örõlt-pörkölt kávé tradicionális dominanciájával jellemezhetõ magyar kávépiacon zajló verseny nagy gyõztesei a 2003 óta egyre dinamikusabban fejlõdõ speciális instant kávék, e csoporton belül is a 2in1 és 3in1 termékek 76 százalékot is meghaladó növekedési ütemmel. További érdekessége ezeknek az italkészítményeknek, hogy a piacon – az instant kávékeverékek mellett – egyedüli szegmensként sikerült az elõzõ vizsgálati idõszakhoz képest (3,74 százalék) több háztartásba eljutniuk, azaz növelni penetrációjukat.

mbár a hagyományos fekete teák még mindig a kategória mennyiségi forgalmának több mint a felét adják, részesedésük fokozatosan csökken (a vizsgált periódusban mintegy 8,2 százalékkal), mivel két szegmense – a tradicionális fekete teák és különösképpen a gyümölcsízesítésû fekete teák – mennyiségi értékesítésüket vizsgálva egyaránt visszaestek. A herba teáknak nem sikerült jelentõs számú új vásárlót megnyernie (a 2005. október-2006. szeptember közötti periódusban a 0,35 százalékkal több háztartás vásárolt herbateát), mindazonáltal ezek a vásárlók egyre többet fogyasztanak, hiszen a herba teák mennyiségi értékesítése 9,21 százalékkal haladta meg az elõzõ idõszakban mért arányt. A méregtelenítõ hatásáról elhíresült zöld teák szegmense a herbateákéhoz hasonló képet mutat. Viszonylag stabil vásárlói hatókör mellett közel 15 száazlékkal emelkedett az e szegmensbõl értékesített mennyiség.

Forrás: BTL