Kávéra többet költünk, de kevesebbet fogyasztunk

Nyomtatás
Kávéra többet költünk, de kevesebbet fogyasztunk Egyre terjednek az automata és kapszulás kávéfőző készülékek. Már egy évvel ezelőtt is látszott, hogy a kávé kategóriában a jelentős áremelések hatására némiképp módosulnak a fogyasztók vásárlási szokásai, amely átstrukturálódás 2012-ben folytatódott.

Csökken az egyes kávészegmensek közötti kereszthasználat, minden egyes szegmens esetében jelentős mennyiségű vásárló morzsolódott le, a piac az olcsóbb termékek felé mozdult. A kávéfőzők piaca is jelentősen zsugorodott, ugyanakkor egyre népszerűbbek a drágább kávét gyorsan elkészítő automata és kapszulás készülékek.

A kávé népszerű ital: tízből kilenc magyar háztartás vásárolt kávét 2012 első tíz hónapjában. A fogyasztók ráadásul egyre többet is fordítottak rá, hiszen míg 2011 január-októberben egy átlagos vásárló közel 7400 forintot költött kávéra, addig 2012 azonos időszakában ez az összeg már megközelítette a 8000 forintot. E növekedés azonban csalóka, mivel azt egy átlagosan 15 százalékos áremelkedés okozza, mennyiségben a piac hat százalékkal csökkent.

Fő kávészegmenseket fogyasztó háztartások aránya (penetráció), 2011. január-október és 2012. január-október (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Ugyan a magyar fogyasztók az elmúlt két-három évben már hozzászokhattak a kávétermékek folyamatos drágulásához, manapság mégis egyre drasztikusabban reagálnak ezekre az áremelésekre. Kedveltsége miatt továbbra is vásárolják, azaz a kávé vásárlóinak aránya nem csökken drámai módon – továbbra is 90 százalék e tíz hónap alatt – , de az egyes fő kávészegmenseket már rendre jóval kevesebben veszik mint egy évvel korábban. Ráadásul a legnagyobb szegmens – az őrölt-pörkölt kávé – esetében a vásárolt mennyiséget visszafogják a háztartások és egyre inkább elmozdulnak az olcsóbb – főként sajátmárkás – termékek irányába. Történik mindez egy olyan szegmensben, amelyről sokáig azt gondolta mindenki, hogy abban a minőség, az egyedi ízvilág, a márkaerő dominál.

Sajátmárkás termékek mennyiségi aránya az egyes kávészegmensekben, 2011. január-október és 2012. január-október ( az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

A háztartási kisgépek kiskereskedelmi piaca 2012 első kilenc hónapjában nagyot zuhant: az eladás darabszám alapján 8,6 százalékkal csökkent 2011 január-szeptemberéhez képest. Ezzel együtt a teljes kávéfőző kategória szintén jelentősen visszaesett: az eladott darabszámot tekintve 16 százaléknyit. Ez a csökkenés azonban a különböző típusoknál eltérő mértékű: a filteres kávéfőzők eladása több mint egynegyedével (27 százalékkal), míg az eszpresszó kávéfőzőké 11,3 százalékkal csökkent.

Az eszpresszó gépek között megfigyelhető, hogy a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 százalékkal adtak el kevesebbet) az automata és a kapszulás kávéfőzők javára, melyek aránya az eladásban folyamatosan nő. Köszönhető ez annak is, hogy a full-automata kávéfőzők átlagára 10 százalékkal csökkent, a kapszulás szortiment pedig bővült, így már 20-25.000 forintért bárki 15 Bar nyomással működő készülékhez juthat. Darabban a kapszulás kávéfőzők piaca még csak 17 százalékot tesz ki az eszpresszó piacból, de értékben ez már a piacnak több mint egynegyede.

Forrás : BrandTrend