KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Ma nyit a Starbucks: mozgolódik a kávézópiac!

nyit a starbucksA külföldön már évtizedek óta ismert gyorskávézó láncok ma már hazánkban is gombaszám szaporodnak. Ma nyitja kapuit a papírpoharas kávézóláncok közül talán legismertebbnek számító Starbucks, amire a széles "rajongótábor" már évek óta vár, a piacon jelenlévő versenytársak azonban kevésbé.


Arról, hogy a "papírpoharas kávézóláncokban" kapható kávé finom-e, vagy sem, nem érdemes vitatkozni, hiszen a legtöbben nem is a kávé minősége miatt térnek be ezekbe, mintsem egyfajta életérzést keresve, ami - a piac fejlődését tekintve úgy tűnik - komoly keresletet tud támasztani.

Az italpiac összességét tekintve ez a szegmens tekinthető a leggyorsabban fejlődőnek, ráadásul a kávézóláncok adott országbeli jelenléte a fogyasztói piac globalizáltságának, fejlettségének is fokmérője lehet, ami a különféle egyéb nemzetközi márkák piacra lépésére, de még a turizmusra is hatással van. Ezt persze minden presztízsmárkáról el lehet mondani, legyen a termék kávé, ruházati cikk vagy akár autó.

Hova térhettünk be eddig?

Costa Coffee, Coffeeheaven, Cafe Jubilee, Coffeeshop Company, California Coffe Company, és még sorolhatnánk a hazánkban - bár zömében csak a fővárosban - megtalálható kávézóláncok neveit, melyekhez a mai nap a Starbucks is becsatlakozott első üzletével.


kávézó láncok itthon
Mindenképp érdemes megemlíteni a McDonald's 34 egységből álló McCafé láncát is, aminek első egységét 2003-ban nyitották Budapesten, 2008-ban pedig 24,5 százalékos forgalomnövekedésével piacvezetőnek számított a hazai kávézópiacon. A McCafé egyedülállónak nevezhető abból a szempontból, hogy vidéken is számos egységgel - szám szerint 14 - rendelkeznek, és - mint azt megtudtuk - a közeljövőben is bővíteni szeretnék a láncot, ahol a technikai adottságok lehetővé teszik a felújított egységek McCaféval történő kibővítését.


A McCafé-k kínálata árszínvonal tekintetében mindenképp eltér a többi láncétól, akár néhány száz forintos eltérés is lehet egy-egy ital tekintetében a versenytársakhoz képest, ráadásul kávét és süteményt együtt kínáló ajánlataik kifejezetten kedvezőnek mondhatók a nagy láncok "menüihez" képest - már ahol egyálalán kapható menó. Ami a kávéminőséget illeti, a McCafékban 100% Arabica szemes, olasz pörkölésű kávét használnak, amely UTZ minősítéssel rendelkezik, vagyis fenntartható gazdálkodásból származik.

Ami a Starbucks piacra lépését illeti, a McCafé nem tart forgalomcsökkenéstől, úgy vélik, "a piacnak és a piaci szereplőknek csak jót tehet a verseny, ami végső soron a fogyasztóknak kedvez".

2009. áprilisa óta van jelen hazánkban a brit Costa Coffee, melyet 1971-ben alapított a Vilas Costa testvérpár Nagy-Britanniában. A társaságot 1995-ben vásárolta fel a Whitbread franchise. A Costa ma már több, mint ezer kávézót üzemeltet a szigetországban és 25 országban van jelen. Hazánkban egyelőre három egységet, köztük a világ legnagyobb Costa kávézóját üzemeltetik.

A Costa Coffee Eiffel a legfiatalabb tagja hálózatnak, és egyben a legforgalmasabb is, valamint itt található az egyetlen dohányzó részleg is a lánc tagjai közül - mondta el kérdésünkre Csesznák Kata, a Costa Coffee bolthálózatot üzemeltető Magyar Lapterjesztő Zrt. dohány, üdítő és alkoholos italok kategóriamenedzsere.

Ami a kávékínálatot illeti, a Costa Coffee saját pörkölő üzemében készített Mocha Italia keverékből készíti italait, melynek összetétele természetesen szigorúan őrzött "hétpecsétes" titok.

Ahogy azt Csesznák Kata elmondta, a Costa Coffee hisz abban, hogy a minőségi, képzett baristák által készített kávéitaloknak és széles választéknak köszönhetően nem szükséges más kávézóláncokra illetve kávéházakra versenytársként tekinteniük, így nem is tartanak különösebben a Starbucks piacra lépésétől, sőt, a közeljövőben további fővárosi üzletek nyitását tervezik.

Hasonlóan gondolkodik a nagy rivális piacra lépéséről a Coffeeheaven is: "üdvözöljük a Starbucks megjelenését, hiszen ez az erős márka is segíti az általunk is preferált kávézási kultúra terjedését" - árulta el Szili Katalin, a Coffeeheaven operatív vezetője. Az általuk alkalmazott alapanyagok kiváló minőségében, egyedülálló étel-, és sütemény kínálatukban bíznak, amiről úgy gondolják, más kávézó, vagy kávézólánc a közeljövőben biztosan nem tud reprodukálni.

Versenytársaikat nem feltétlenül aszerint határozzák meg, hogy papírpohárban, vagy csészében kínálják fel kávéikat, inkább azokkal a kávézókkal sorolják egy kategóriába magukat, akik odafigyelnek a legapróbb részletekre is (a pörkölés, darálás, tömörítés, lefőzés, stb. egyes fázisaira). "Sajnos még mindig nem teljes a kínálat ebben a tekintetben, de ilyen kávézónak számít a nemrég bezárt Gloria Jeans, vagy a Costa kávézólánc üzletei. A baristák munkájának megfigyelése sok mindent elárul: nem mindegy, hogy az elkészített kávét gombnyomásra "főzik le", vagy pedig egy gondosan képzett barista keze munkájának eredménye." - jegyezte meg Szili Katalin.

Ennek megfelelően kizárólag manuálisan beállított darálóval és kávéfőzővel dolgoznak, gondosan ügyelve még a kávé lefőzési idejére is. A szokásos Coffeeheaven kávé 85% arabica és 15% robusta kávékeverékből áll, emellett azonban tavasszal Single Origin kávé opciót is választhattak a kifinomult ízlésű vásárlók, amely a világon mindösszesen néhány 100 kg erejéig volt elérhető - ebből 35 kg érkezett Magyarországra a coffeeheaven üzletekbe.

Az első Coffeeheaven üzlet 2000-ben nyílt Lengyelországban, azóta több, mint 90 kávézó működik Közép-Kelet Európában. Magyarországon kizárólag Budapesten jelenleg 4 kávézó működik, azonban a követező évekre 10-15-re szeretnék növelni a lánc tagjait Budapesten. Ahogy a legtöbb kávézólánc, a Coffeeheaven sem tervez rövid távon vidéki bővítést - mondta Szili Katalin.

árösszehasonlítás kávézóláncokA jelenleg működő lánctagok közül a Fashion street-i üzlet a legforgalmasabb - tudtuk meg - mely nyáron terasszal is rendelkezik, azonban a többi, kisebb forgalmú egység talán még kedveltebb is ennél. Ez a különféle törzsvásárlói kedvezménynek is köszönhető: a speciális mágneskártyás törzsvásárlói bónuszprogram keretében ugyanis folyamatosan figyelemmel kísérik a vásárlói igényeket, vásárlói szokásokat.

Az országban egyedülálló módon 20% kávékedvezményt biztosító saját mágneskártyás diákkedvezmény rendszer hatására az árérzékenyebb egyetemista-főiskolás réteg is rendszeres látogatója az üzleteknek, továbbá rengeteg turista is látogatja a kávézókat, de nem elhanyagolható a Magyarországon élő/tanuló külföldi expatok száma sem - árulta el Szili Katalin.

 

Jön a rivális!

Mindkét üzletlánc arról számolt be, hogy vendégeik túlnyomó többsége helyben fogyasztja el kávéját, vagyis a papírpoharas elvitel a forgalom csak kis hányadát teszi ki - köszönhetően talán a nagy múltra visszatekintő hagyományos kávézási kultúránknak.

Talán éppen az eltérő kávéfogyasztási kultúránk volt az oka a kifejezetten magas árakkal operáló Gloria Jean's Coffees bukásának is, akik tavaly tavasszal vonultak ki az országból, mindhárom fővárosi egységüket bezárva - bár ők a magas és rugalmatlan bérleti díjakkal indokolták a bezárást.

Az 1971-ben alapított Starbucks szintén nem alacsony árairól híres, talán ezért sem nyitott eddig üzletet hazánkban, ma azonban megnyitja kapuit a budapesti WestEnd bevásárlóközpontban, melyről a Pénzcentrum olvasói is első kézből értesülhetnek.

Forrás: Pénzcentrum