KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Feketetenger

Feketetenger

Divatot és ezzel a maga számára vetélytársakat is teremtett a világ legnagyobb kávézólánca, a szerdán Magyarországon is megnyitott amerikai Starbucks, amelynek pozícióit több irányból is ostromolják.


Hazai piacán, az USA-ban 100, külföldön pedig 200 újabb egységet nyit az idén a világ legnagyobb kávézólánca, a Starbucks. Ez alig ötvennel több, mint amennyit brit riválisa, a Costa Coffee tervez. Egyben jelzi, hogy a seattle-i székhelyű vállalat sokkal óvatosabban terjeszkedik, mint 2000–2007 között, amikor 9 ezerről 15 ezerre növelte kávézói számát. A túlfeszített ütem – a 2007-es rekordévben 2571 taggal gyarapodott a lánc – megbosszulta magát, a gyakran egymás közelében nyitott egységek egymás elől vitték el a forgalmat, amely a pénzügyi válság, majd a recesszió beköszöntével amúgy is csökkent; a spórolás első áldozatai között voltak a Starbucks – vetélytársai által gúnyosan négydollárosként emlegetett – kávékülönlegességei is.

A bajokat látva 2008 januárjában visszatért a cég élére a Starbucksot alapítóitól 1987-ben megvásárló és globális hálózattá növesztő Howard Schultz, aki az ezredfordulón az igazgatótanács operatív irányítási jogokkal nem bíró elnöki posztjára lépett vissza. Előbb a vadhajtásokat nyeste le: 580 millió dolláros költséggel csaknem 600 alacsony forgalmú – elsősorban amerikai – kávézót zárt be, és 12 ezer embert bocsátott el. A New York-i születésű, amerikaifutballistából lett 57 éves üzletember egyvalamire nem volt hajlandó: az alkalmazottak USA-ban nagyvonalúnak számító egészségbiztosításán spórolni.

A Starbucks 16 ezernél is több kávézójával magasan piacvezető. A Magyarországon az amerikai nagyágyút megelőző – 1971-ben Londonban egy olasz testvérpár, Sergio és Bruno Costa alapította, majd az egykor sörgyárként indult Whitbread által felvásárolt – Costa Coffee például 2015-re tervezi elérni a 3 ezres számot. Az amerikai McDonald's gyorsétteremlánc McCaféja Európában rövidesen 1200 helyen jelenik meg, ami megközelíti a Starbucks kávézóinak számát a vén kontinensen, de az USA-ban ma még egyenlőtlen a küzdelem. Míg a Costa Coffee saját pályáján veszi fel a versenyt a Starbucksszal, a McDonald's, illetve a fánkjairól ismert Dunkin Donuts korábban lesajnált kávéválasztékát turbózta fel, és árban kínál alá a piacvezetőnek. Az ezredfordulót követő terjeszkedési lázban a Starbucks a mennyiség oltárán engedményt tett a minőségben – panaszolta három éve Schultz –, és ezt hátországában olyan kisebb láncok igyekeznek kihasználni, mint a Peet's vagy a Caribou Coffee.

A versenyre késztetett, heti 50 millió csésze kávét értékesítő Starbucks igyekszik minden fronton ellentámadást indítani. Az amerikai „kávéfővárosban”, Seattle-ben Roy Street Coffee & Tea, illetve 15th Avenue Coffee & Tea néven sört és bort, valamint ínyencségeket is felszolgáló egységet nyitott, tesztelve az igényesebb vendégkört. Az árversenyre pedig azzal reagált, hogy életre keltette a 2003-ban felvásárolt – a kávézólánc koncepciójával már négy évtizede próbálkozó – Seattle's Best Coffeet. Az USA-ban alig félezer egységet fenntartó, a Starbucksnál olcsóbb kínálatú Seattle's Best idén szeptember végéig 30 ezer helyen – szupermarketekben, a Subway szendvics- és a Burger King hamburgerlánc tagjaiban, az AMC észak-amerikai filmszínházaiban és repülőtereken – jelenik meg. Elképzelhető, hogy a márka kávéautomatákban is feltűnik.


Újdonság a tavaly bemutatott Via instant kávépor is, amivel a Starbucks évi 21 milliárd dolláros világpiacra lép be, ahol a svájci Nestlé és az amerikai Kraft Foods uralkodik. A riválisainál drágábban mért Viától a tavaly 9,8 milliárd dolláros bevételt elérő cég rövidesen egymilliárd dolláros forgalmat vár. Az egyik fő célpont Japán, ahol instant kávéból tavaly a világon a legtöbbet, 2,3 milliárd dollárnyit értékesítettek, és ezen a pénzen gyakorlatilag a Nestlé és a Kraft helyi leányvállalata osztozott. A következő állomás Kína, ahol a Starbucks Schultz szavai szerint idővel „kávézók ezreit” tervezi megnyitni. A hatalmas ázsiai országban nagyra törő tervei vannak az utóbbi 32 negyedévben forgalmát mindig növelő – nemrég a Magyarországon szintén jelen lévő, varsói központú, a londoni alternatív értékpapírpiacon jegyzett Coffeeheavent felvásárló – Costa Coffeenak is, amely 2012-ig heti egy új egységet akar átadni.

A szupermarketekben eddig is jelen volt babkávéjával, palackozott frappuccinoitalával és jégkrémeivel a Starbucks, amelynek az ilyen értékesítés a bevételeinek tizedét, ám üzemi nyereségének a negyedét hozza. Az ismét javuló eredmények – a tavalyi nettó nyereség 391 millió dollár volt – pedig lehetővé tették, hogy az idén a cég, történetében először, osztalékot fizessen. Az áprilisi kifizetéskor tett ígéret szerint az erre fordított összeg a profit 40 százalékára nőhet.

Forrás : NAGY GÁBOR / HVG