Lefőznék

Nyomtatás

Lefőznék

Perrel próbálja védeni a másolóktól Nespresso kávékapszuláit a svájci Nestlé, amelynek ez az egyik legjövedelmezőbb üzletága.


Közel kétezer szabadalmi bejegyzéssel bástyázta körül a speciális kávéfőző gépekbe való, egyszer használatos Nespresso kávékapszulái piacát a svájci Nestlé-csoport. Nem véletlenül. Bár a cég nem hoz nyilvánosságra nyereségadatokat, iparági szakértők szerint az alumíniumfóliával bevont dobozocskába foglalt kávé négyszer annyiba kerül, mint ha egy hagyományos presszógépen főznék ki ugyanazt a mennyiséget, és zsíros profitot hoz a gyártónak. Így nem csoda, hogy a múlt héten a Nestlé Párizsban szabadalomsértési pert indított az amerikai Sara Lee ellen, amely Franciaországban májusban jelent meg saját, a Nespressóval nem kompatibilis, L'Or Espresso névre keresztelt kópiájával, és annak különböző ízváltozataiból már 12 millió darabot adott el.

Nem a Sara Lee az egyetlen, amely megpróbál betörni a Nespresso-piacra, ahol a Nestlé tavaly 5,5 milliárd kapszulát értékesített 2,77 milliárd svájci frankért (1 svájci frank = 205 forint). A másik ostromló egy bennfentes: Jean-Paul Gaillard, aki 1988-tól tíz éven keresztül dolgozott a Nestlé adagoltkávé-üzletágában. Az 1986-ban indított Nespresso az ő irányításával vett lendületet, és a növekedés az ezredforduló óta évi átlagban 30 százalékos. A Nestlé az eltelt csaknem negyedszázad alatt 20,4 milliárd kapszulát és – gyártópartnereivel együtt – 12 millió hozzá való kávéfőző masinát értékesített, reklámjaiban évek óta az amerikai filmsztár, George Clooney férfias csábmosolyával.


A svájci Gaillard idén márciusban jelentette be, hogy megvan a saját kapszulája, amely legalább 20 százalékkal olcsóbb a Nestlé 35 eurócentes egységáron kínált dobozkájánál. Annak alumíniumanyagával szemben kukoricakeményítőből készült, azaz hat hónap alatt biológiailag lebomlik. S amíg a félszáz országban 4500 alkalmazottat foglalkoztató Nespresso-üzletág tudatosan luxustermékké emelte kapszuláit – amiket tízes egységekben csak a különleges belvárosi butikokban lehet beszerezni vagy telefonon és interneten házhoz rendelni –, az Espresso nevet viselő Gaillard-féle alternatíva ott van a szupermarketek polcain.
Az egykori Nestlé-alkalmazott 2008-ban jegyeztette be Ethical Coffee Company nevű cégét, a gyártás 35 alkalmazottal a franciaországi Chamberyben folyik, az idén 450 millió dobozocskát töltenek (a Nestlé kapacitása évi 8,9 milliárd kapszula, amit 2012-re 4 milliárddal megemelnek). A forgalmazó a több mint 8 ezer üzlettel rendelkező francia élelmiszer-kereskedelmi lánc, a Casino, ahol május óta kaphatók az Espresso-kapszulák. Gaillard szerint ügyvédei megtalálták a rést a Nespressót 2013-ig védő szabadalmi bástyán – ennek a próbája elemzők szerint az lesz, ha a Nestlé az ő cégét is beperli.

A Nestlé nyolcmillió rendszeres fogyasztót szoktatott rá az adagolt kávéra. Sikere másoknak is kedvet csinált. Szabadalmait eddig úgy kerülték ki, hogy változtattak a technológián: teafilterre emlékeztető csomagolásban helyezték el a kávét. A Senseo-lapocskákból – amelyekhez a legtöbb gépet a holland Philips gyártja – már a Nespresso-kapszuláknál is többet ad el a Sara Lee, illetve holland leányvállalata, a Douwe Egberts, a 19 eurócentes átlagáron azonban a profitráta jóval alacsonyabb. Megcsinálta saját rendszerét, a Cafissimót a német Tchibo is. A tolongás érthető, a kapszulák-lapkák évi 5 milliárd dolláros piaca előrejelzések szerint az évtized közepére a háromszorosára nőhet.

Forrás : HVG / FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS