KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Tervezetten vásárolják a kávét

Tervezetten vásárolják a kávét

Mást mondanak a fogyasztók kávévásárlási szándékaikról, mint ahogy ténylegesen viselkednek. A Nielsen januári, majd júniusi felmérése során úgy nyilatkozott a többség, hogy nem akar spórolni a kávén. Ennek ellenére idén a kiskereskedelmi forgalom értékben is, mennyiségben is csökkent.
Érdemes külön odafigyelni a bolti választék kialakításánál a kávéra. Közel 50 milliárd forintos évi forgalmával a Nielsen által mért legnagyobb forgalmú élelmiszerek listáján ötödik helyen áll, a húskészítmény, sör, sajt és szénsavas üdítőital után. Legutóbb december–júliusban mintegy 16 ezer tonna kávét adtak el a boltokban; 7 százalékkal kevesebbet, mint az egy évvel korábbi, hasonló periódusban. Értékben mínusz 5 százalékot regisztráltunk. Nyolc hónap forgalma meghaladja a 30 milliárd forintot.

Csökkent az átlagár

Idén az élen helycsere történt: mennyiségi piacrész szempontjából a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna megelőzte a hipermarketet. Előbbi piacrésze 3 százalékponttal emelkedett, december–júliusban. Így 35 százalékos mutatójával a stabilan 33 százalékos hipermarket elé került. A koncentráció úgy növekszik, hogy mindhárom kisebb bolttípus részaránya 1-1 százalékponttal kisebb lett a szóban forgó időszakban. A diszkontok térnyerésével nagyobb lett a kereskedelmi márkák súlya is. Korábban a kávé gyártói márkái a legerősebbek közé tartoztak. Tavalyelőtt december–januárban még elvitték a mennyiségi eladás 90 százalékát. Idén június–júliusban azonban 82 százalékot regisztráltunk. Ezzel együtt csökkent az átlagár. Idén június–júliusban egy kilogramm kávé mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 1928 forint; a múlt évi hasonló periódushoz képest 5 százalékkal alacsonyabb.

Dinamikus instant szegmensek

12-01Hová kerüljön a kávé az eladótérben? A forró italokat általában egymás mellett vagy közelében célszerű kihelyezni. A kávé, tea és kakaó nem impulzív termék; hiszen sokan vásárolják őket tervezetten, rendszeresen. Sok boltban a forró italokhoz közel kerül a csokoládé, amelynél már gyakoribb az impulzusvásárlás. A fogyasztók nagy része lojális megszokott kávémárkája iránt. Ezért is célszerű a kínálatot márkablokkokban kihelyezni a különböző típusokon belül. Dominál az őrölt pörkölt szegmens; hiszen a boltokban eladott mennyiség kétharmada (66 százalék) jutott rá 2009. december–2010. júliusban. Ugyanakkor egy bolt vevőkörétől függően érdemes figyelembe venni: az instant termékek dinamikusan fejlődtek az elmúlt időszakban. Főleg a specialitás (cappuccino) piaci pozíciója erősödött. Ez most már a második legkedveltebb kávészegmens. Piaci részesedése mind értékben, mind mennyiségben 25 százalék, nyolc hónap adatai szerint. Az utána következő instant kávéra mennyiségben csak 5 százalék jut, értékben viszont 17 százalék. A szemes kávé mutatója mennyiségben is, értékben is stabilan 3 százalék.

Ahol igényes a vevőkör

Tapasztalatink szerint a koffeinmentes változatot és a pótkávét ajánlatos elkülöníteni. Ugyanígy az egyéb különlegességeket, mint a jeges kávét vagy a gyerekek által is fogyasztható termékeket. Megfontolandó, hogy ahol igényes a vevőkör és magas a vásárlóereje, ott lehet keresletre számítani a pörkölt szuper prémium termékek, a párnás és patronos változatok iránt is. A pörkölt prémium változatok kilogrammonként akár az átlagár kétszeresébe is belekerülhetnek. Kiváló minőségű alapanyagból, a legkorszerűbb technológiával pörkölik és kiemelkedően csomagolják őket. Súlyuk ugyan kicsi a piacon, de növekszik. Lényeges szempont, hogy a kávéhoz közel érdemes kihelyezni a kapcsolódó termékeket vagy másodlagosan megjeleníteni néhányat közülük: ilyen a kávéfehérítő, különleges cukrok, édesítőszer vagy kávéfilter. Nagy eladóterű üzletekben maga a kávé is egyre gyakrabban jelenik meg másodlagos kihelyezés formájában a kávéfőzőknél. Ez elsősorban a prémiumkategóriás változatokra jellemző, kapcsolódóan a gépek technikai fejlesztéséhez. Előnye, hogy felhívja a vásárlók figyelmét mind a gépekre, mind a speciális, magas minőségű kávékra.

Karácsonyi szezon

Szeretik a vevők, ha különleges csomagolásban, ajándékcsomagolással látják a kávét ünnepi időszakban és „nagy” névnapok előtt. Felméréseink szerint különösen a karácsonyi szezonban az édesség mellett a kávé is a slágerajándékok közé tartozik. Ekkor ösztönzi az eladást a másodkihelyezés és érdemes promóciózni is. A karácsonyi ajánlatok esetében a kávécsomag tartalmazhat például kávéscsészét, csokoládét vagy aromazáró dobozt is.

Forrás : maipiac.hu