KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Az újragombolt kabát: La Marzocco Leva X kávégép bemutató

Vannak olyan technikai eszközeink, amelyek komoly múlttal rendelkeznek, ma is szinte változatlan formában használatosak, ezért kicsiszolódtak, letisztulttá váltak az évtizedek alatt. Van egy jó értelemben vett retro fílingjük, tekintélyt, a célszerű és hasznos változatlanságot árasztják magukból. Például a rugós-karos, dugattyús nagy eszpresszó gépek, amelyeket az 1900-as évek közepétől gyártanak, tipikusan ilyenek. Sok gyártó, rengeteg modell, de a felépítésük mindegyiknél ma is szinte ugyanaz.

Az örök újító La Marzocco, talán hogy legyen egy nagy dobása a cég fennállásának 90 éves jubileumára, belevágott ennek a géptípusnak a megreformálásába. A hőskorban természetesen ők is ilyen modelleket gyártottak, de a jobban kezelhető, a folyamatos korszerűsítésre alkalmasabb pumpás gépek kiszorították a kínálatukból ezt a szegmenst. Most a Levával visszaemelték a repertoárba ezt a változatot is. De túlléptek a karos gépek megszokott megoldásain. Egyrészt itt is alkalmazták a többi típusukban használt bevált elemeket (dupla kazán, saturated group), másrészt alaposan átgyúrták a dugattyút mozgató rugós mechanizmust, további beállítási lehetőségeket adva a gépnek.

Magam többféle kávégépet használtam a home baristáskodásom során, két márka bemutatója szerepel is a korábbi tesztekben. (La Marzocco Shot Brewer, Strietman CT1.) Ezek alapján mondhatom, hogy engem is megfogott a kávégépeknek ez a változata, a pumpás verzióról teljes mértékben átváltottam ezekre a klasszikus dugattyúsakra. Több ilyen gép használata után, aminek még egy saját tervezésű, do it yourself modell is a része, jutottam el a La Marzocco Leváig, ami nekem a végállomás ebben a sorban. Hogy miért nincs tovább, tehát hogy miért vágtam bele ebbe a nagyberuházásba, lényegében erről szól ez a bemutató.

Az ismertető, mivel nem vagyok profi, azaz hivatásos kávés szakember, mindenképpen egy amatőr, home baristás szemléletet tükröz, és azt a felépítést követné, hogy sorra vesszük a műszaki részleteket, lehetőleg mindenütt összehasonlítva az „old school” kávéfőzővel. (Például egy régebben általam is birtokolt Quick Mill Veloce modellel).

1. Dizájn

Ez a gép egyértelműen egy kávéházi, ipari darab, tehát a kávéházi presszós pulton, akárhány fejes is, a kiterjedése a megszokott, talán csak a magasra nyúló karok a feltűnőek. De én otthoni felhasználásra vettem, így az első benyomás, hogy a méretei brutálisak. Egy tömör, de behemót gyönyör a hatalmas fejjel, a plafonig érő karjával. A konyhapulton éppen hogy csak, cipőkanállal, de azért elfér. A szekrény kiterjedése miatt nem igazán kelt otthoni kávéfőző benyomást, de legalább feltűnő. (Ehhez adalék, hogy az amúgy dizájnos csészetartó korlátot a tetejéről leszereltem, hogy a mögötte lévő ablakból ne takarjon ki többet, mint amit muszáj.)

La Marzocco Leva X kávégép bemutató külső
A részletek kidolgozása az LM-től megszokott módon magas színvonalú. Látványos, hogy plexi borítással az oldallapokon és a fejen láthatóvá teszik a belsejét, és a bonyolultnak tűnő) rugós mechanizmust.

2. Felépítés

A hagyományos gépeknél szokásos egykazános megoldást itt az LM gépeknél általános kétkazános kivitel váltja, annak minden előnyével. Függetlenné válik a kávévíz és a gőz hőfok beállítása, mindkettőt szabadon, széles tartományban lehet változtatni. A kávénál precízen követhető így a különböző pörkölési szintekhez tartozó ideális érték, gőznél változtathatjuk a tej melegedési sebességét, igazodva annak mennyiségéhez. (Kevés tej is jól habosítható ezzel.)

A La Marzocco nem csak a dupla kazánt, hanem a védjegyének számító “töltött fejet” (saturated group) is beépítette ebbe a modellbe. (Ha valaki nem ismerné, ez a megoldás azt jelenti, hogy a kávékazán, a széles hegesztett nyak és a fejen kialakított gyűrű alakú víztér egyetlen hegesztett zárt szerkezet, így a fej köré lehet vezetni a kazánvizet, ami így temperálja a fejet.) Ez mindenképpen teljesen egyedi kialakítás a karos dugattyús vonalon.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató egyedi kialakítás
Az egyfejes verziónak 2l-es víztartálya van, tehát nem kell feltétlenül hálózatra kötni. A fényképen látszik, hogy fért volna nagyobb is, nem is lett volna rossz, mert így sűrűn kell töltögetni, de legalább jól használható, egyszerű hozzáférni a könnyen levehető csepptálca alatt.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató víztartályLa Marzocco Leva X kávégép bemutató csepptálca

Két kép a készülék belsejéről. Nem különösebben zsúfolt, de azért van benne alkatrész rendesen.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató belsőLa Marzocco Leva X kávégép bemutató alkatrészek

A felülnézeti képen látható a gőzkazán mellett a forgólapátos pumpa egy szelete. Ennek a pumpának a szerepe egyrészt a kazánok feltöltése, de egy másik, hogy csapolásnál, amikor lehúzzuk a kart, ez automatikusan beindul, és nyomja a vizet a kávékazánból a dugattyú hengerterébe. Kb. 3 bar nyomással teszi ezt, és ameddig lent tartjuk a kart, ez egyben az előáztatást is elvégzi.

Ennek a megoldásnak azért van jelentősége, mert itt így a kiadott kávé mennyiségével nem lehet probléma, akár egy nagyon hosszú dupla is tuti összejön. A Bosco fejes Quick Mill Velocémnél ez nem mindig működött. Ott a kazán túlyomása tölti fel a hengert, és előáztatásként nyomja át a kávépogácsán a vizet. De ez a gőznyomás, főleg ha a piddel egy alacsonyabb hőfokot állítunk be világosabb pörkölésű kávéhoz, nem mindig elég, a duplát nem adja ki.

3. Hőkezelés

A hagyományos rugós karos dugattyús gépekben a hőegyensúlyt a kazán nagy víztömege állítja be. Ez melegíti a “nagyvasat”, ami egyrészt hosszú bemelegedési időt jelent, másrészt a kávéra jutó vízhőfok egy fix érték, ami a nagy alkatrész tömegek miatt viszonylag stabilnak is mondható. De hiába van rajtuk újabban PIDes szabályzás, ez a hő csak szűk tartományban változtatható. Ahogy az előző pontban is írtam, ha alacsonyra vesszük, nem lesz elegendő a kazán túlnyomása, kevés víz kerül a fejbe. Ezek a gépek tehát azt tudják, és még ma is remekül, amire anno tervezték őket, a hőre nem kényes sötét pörkölésű olaszos presszók elkészítését.

A La Marzocco egy bonyolultabb, összetett hőkezeléssel lehetővé tette azt a Levánál, amit a motoros gépek ma már többnyire tudnak, hogy a kávéra jutó vízhőfokot széles tartományban lehet változtatni, és azt a gép folyamatosan, stabilan tartani is tudja. Ezzel lényegében a rugós - dugattyús gép osztályt beemelte az újhullámos, speciality, vagy akárhogy nevezett világosabb pörkölésű, gyümölcsös ízvilágú kávékat is készíteni tudó szegmensbe.

Ennek 3 fő eleme van: első a 2 kazán, hogy függetlenül lehessen a kávé- és a gőz vízhőmérsékletét állítani. Második a “saturated group” a gyorsan melegedő, stabil fejhő biztosítására. Harmadiknak pedig további fűtőszálakat és szabályozási pontokat iktat a láncba, a mellékelt ábra szerint a nyakba és a fejbe. Erre azért van szükség, mert a motoros gépek kávévizet vezető vékony csöve helyett itt nagy kiterjedésű és tömegű henger és dugattyú van a fejben, ezek csak így tarthatók egyenletes és precíz hőfokon.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató hőkezelés
A Leva meglepően gyorsan hadra fogható, ebben nem rosszabb, mint az otthoni főzők többsége. 15 - 20 perc melegedés után már készíthető a kávé. Továbbá ipari jellegéből és bonyolultságából adódóan folyamatosan, stabilan tartja is azt.

4. Vízkezelés

Az old school gépeken a dugattyú alá a víz úgy jut, hogy a dugattyút max. felemelve szabaddá válik a hengerpaláston a beömlő furat. Pár másodpercet ebben a pozícióban tartva a dugattyút, a kazán túlnyomása révén beáramló víz feltölti a hengert (és a kávépogácsát). Ezt követően a visszafele elindított dugattyú tömítése újra elzárja a furatot, a működtető kart el lehet engedni, a rugó nyomja ki a kávét. Ebben a rendszerben tehát a “lökethossz”, vagyis a kifolyó víz mennyisége fix. Ha kevesebb kávét akarunk, időben ki kell vennünk a csészét a szűrőtartó alól.

A Leva a vizet a dugattyú alá a dugattyú furatain keresztül, egy emelő szelepet működtetve engedi. Ez pontosan ugyanaz a megoldás, kicsit komplikáltabban kivitelezve, mint ami a korábbi cikkben említett Strietman CT1 gépben használatos. Tehát ha a karral elindítjuk a dugattyú emelését, az először egy emelő szelepet nyit, és az egyfejes Levánál beindítja a vízpumpát. Így az emelési fázisban a víz felülről, a nyitott szelepen és a dugattyú furatain át kb. 3 bar nyomással a kávépogácsára kerül, az előáztatást is összehozva. Ha az emelést befejezzük, és a rugó kezdi lenyomni a dugattyút, a szelep zár, a kávépogácsán lévő vízmennyiség a rugóerő nyomásgörbéje szerint átpréselődik a tömörített kávén. Ennek a megoldásnak a legnagyobb előnye, hogy tetszőleges, milyen magasra emeljük a dugattyút, tehát az emelés mértéke szerint bármekkora mennyiségű lehet a kávéadag. Hátránya az, hogy ha nagyon gyorsan húzzuk a kart, nincs ideje a víznek a furatokon átáramlani, levegős lehet a vízoszlop. Előáztatás nélkül tehát ezzel a géppel nem tudunk csapolni, bár a dugattyú emelési sebessége a motoros vízadagolás miatt lényegesen gyorsabb lehet, mint a Strietmannál.

5. Rugós mechanizmus

Jelentős és látványos mértékben itt tér el a Leva a klasszikus gépektől.
A hagyományos felállásban egy nagyméretű öntvény hengerben, amin felül a kar és a működtető mechanizmus, alul a szűrőtartó van, a kettő között a dugattyú száron van a nyomórugó, fix beépítéssel. Tehát a felhúzás (rugó előfeszítés) mértéke állandó, a nyomásprofilon változtatni nem lehet.

A Levánál, ami egy bonyolultabb lemez szerkezet, a rugós tag vízszintesen helyezkedik el, és nem közvetlenül kapcsolódik a dugattyúhoz. Ez egy áttétellel, a rugós tagra tengelyezett emelővel mozgatja a dugattyút. Itt tehát a rugótámasz, egy nagyméretű menetes csavar kívülről hozzáférhető, tekerésével a rugó előfeszítése módosítható, ami lehetőséget ad a nyomásprofil változtatására.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató dugattyú
A rugófelhúzó mechanizmus is más, mint az eddigiek. A Leván, (ahogy a fényképen látható), egy nagy átmérőjű tárcsába mart kényszerpálya húzza - vonja a rugós tagot. Tehát a karral ezt a tárcsát kell forgatni úgy, hogy felhúzásnál (dugattyú emelésnél) bele kell a karnak kapaszkodni, a csapolás indításánál viszont el kell engedni. A La Marzocco mérnökei ezt egy dupla kar kialakításával oldották meg. Itt a fő kart forgatjuk, és egy segéd kart szorítunk hozzá, aminek kampója ezzel beleakad a nagy tárcsa palástjában kialakított hornyok valamelyikébe. Aszerint, hogy melyikbe akasztjuk, változik a felhúzás (a dugattyú emelés) mértéke, vagyis a kifolyt kávé mennyisége. Sőt ezt még finomíthatjuk azzal, hogy a tárcsa palástjára gravírozott számtárcsát figyelve nem ütközésig nyomjuk le a kart.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató karok
A fogantyú is ötletes, a négy tengelyezett, vagyis forgó vékony keresztrúdból 3 van a főkaron, és szorításnál a hiányzó helyre ül be a segédkar rúdja. Így együtt egy jól kézreálló, és abban elforduló, vagyis nem tapadó hengeres fogantyú adódik.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató főkarLa Marzocco Leva X kávégép bemutató segédkar

Ennek a működtető mechanizmusnak van egy járulékos előnye, hogy kávépogácsa nélküli használatánál, például vízöblítésnél, ha véletlenül kicsúszik a kezünkből a kar, csak a tárcsa fog hirtelen visszaforogni, míg a hagyományos gépeknél az ilyenkor nagy erővel felcsapódó kar balesetet okozhat.

7. Elektronika, kijelző

Az LM Leva a mai trendeknek megfelelően egy erősen (túl)elektronizált rendszer. A menüje összetett, többrétegű, ahol a leggyakrabban használt funkciók könnyen hozzáférhetőek és állíthatók a kijelző melletti nyomó - tekerő gombbal. De vannak jelszóval védett almenük rengeteg paraméterrel, ezek változtatására nyilván ritkábban van szükség. (Bár speciel a kazánvíz hőmérséklet beállítását is ide rejtették, de ezt a kevés tej gőzölési igényem miatt többször is módosítottam.)

A gép kijelzője egy fokkal fejlettebb a cég többi modelljéhez képest, itt már egy egyszerű grafikai módot is beépítettek a nyomásgörbe felrajzolásához. Egy csapolás után a kiadódó görbét el is lehet menteni, de ez csak arra jó, hogy legközelebb elővéve összehasonlítási alapot adjon az újabb csapoláshoz.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató kijelző

A kávégép kijelzőjéről készült képen a legfelső sorban a gőz- és kávékazán pillanatnyi hőfokát látjuk. (Ami persze egyensúlyi állapotban egyezik a beállított értékkel.)

A két nagy szám közül a baloldali az eltelt időt jelzi, és ebben az előáztatás is benne van, tehát onnan számol, hogy elkezdtük lehúzni a kart. Alatta viszont jelzi, hogy ebből mennyi az előáztatás ideje. Hogy ezt hogy érzékeli, nem tudom, de valószínű abból, hogy a nagy tárcsából kiakasztottuk a mozgató segédkart, és elkezd visszafelé forogni, vagyis elkezdi kinyomni a kávét. Ekkor nyilván felugrik a nyomás a rugóval beállított értékre. A jobboldali szám a pillanatnyi nyomásérték. Alatta a profilgörbék láthatóak. A sötétebb szín az éppen rajzolt nyomásprofil, a világos pedig egy korábban elmentett csapolás görbéje, amit most az összehasonlítás végett elővettem. Látszik, hogy gyengítettem a rugón, mert az újabb csapolás alacsonyabban futó görbét mutat.

A karos gépek egyik nagy előnye a pumpásakhoz viszonyítva, hogy ha úgy látjuk jónak, bele tudunk a karral avatkozni a lefolyás menetébe. Ha lassan jön a kávé, rásegítünk a rugóra, ha gyorsan, visszafogjuk. Ez a beavatkozás remekül követhető a promt rajzolt nyomásgörbét figyelve, tehát akár egy konstans 9 baros csapolást is elég pontosan összehozhatunk így.

7. Egyebek (melegvíz, backflush)

A La Marzocco a gép minden részletéből kihozza a maximumot az optimális használat biztosítására.
Vagyis még a vízcsap is meg van fircangolva.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató melegvíz
A képen látható nyomógombbal működtetjük, és programból több üzemmódot is beállíthatunk hozzá. Tehát folyhat folyamatosan az újabb nyomógomb megnyomásig, de folyhat adott, beállítható ideig. De beprogramozhatom a teás poharam térfogatára is, vagyis megjegyzi, meddig folyatom az adott pohárba a vizet.

További állítási lehetőség a mellékelt képen látható rejtett tekerőgombbal végezhető. Ezzel a bejövő hideg vizet keverhetjük a forróhoz, tehát belőhetjük például a teához optimális vízhőmérsékletet.
Van egy érdekessége az LM Levának, ami azt gondolom, a hagyományos rugós karos gépeken nemigen fordul elő, hogy itt a fej tisztításához vakszűrős öblítést (backflush) kell csinálni. Ez nyilván a fej és a működtető mechanizmus bonyolultságából adódik, ezeket szétszedni csak szervizben lehet. (Egy hagyományos Bosco fej rugós mechanizmusa a dugattyúval 4 csavar oldásával egyszerűen leszedhető.)
Ez a bonyolult felépítés persze azt is jelenti, hogy egy dugattyú tömítés csere itt nem kis munka, házilagosan nem nagyon megy.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató vízkeverés
Visszatérve az öblítésre, az alábbi fényképen, ami a fejet mutatja a felsőszűrővel, a bal alsó sarkában látható csavart kell kilazítani, itt fúj le a mosószeres víz. A pumpás gépeken, például a La Marzocco Stradán beépített program csinálja ezt a procedúrát. Itt a dugattyús, emelőszelepes kézi működtető rendszer miatt ez nem lehetséges, a kart kell huzigálni addig, amíg elegendő víz megy át a fejen. Nem egy gyors menet.

La Marzocco Leva X kávégép bemutató fej
Viszont ez a leeresztő szelep hasznos akkor, ha véletlen túl finomra daráljuk a kávét, és befullad a csapolás, a felépülő nyomás nem képes átpaszírozni a vizet. Ilyenkor csak úgy tudjuk levenni a szűrőtartót, ha ezzel a csavarral elengedjük a nyomást a rendszerből.

Kiegészítés

A gép működésének száraz leírásánál szemléletesebb egy rövid videó. A La Marzocco erre gondolva készített párat:

https://www.youtube.com/watch?v=VgqoS1gtnso
https://www.youtube.com/watch?v=9hBGh2q_DqY
https://www.youtube.com/watch?v=9hBGh2q_DqY
https://www.youtube.com/watch?v=VJra6XpRrQA
https://www.youtube.com/watch?v=EwcEpLdrNLU

Összegzés

A rugós - karos dugattyús kávégép fő jellegzetessége, hogy a rugó karakterisztikából adódó csapolás közbeni folyamatos és egyenletes nyomáscsökkenés igazodik a kávépogácsa menet közbeni lazulásához, tehát úgy is mondhatjuk, hogy kíméletesebben készíti a kávét, mint egy fix 9 baros motoros gép. A retro fílingen túl ez is egy döntő szempont, sokan preferálják az így kapott ízvilágot, emiatt életképesek ezek ma is. Nem véletlen, hogy a motoros vonalon a nyomás profilozós gépek megjelentek, lehetővé téve a klasszikus rugós típus utánzását.

A La Marzocco tehát a Levával egy ilyen “retro” kávégépet kínál, de a bátor módosításokkal naprakésszé tették ezt a verziót, a bővített paraméter beállítási lehetőségekkel kezelni tud bármilyen pörkölésű kávét.

A gép minden részlete ipari kialakítás, de a víztartály opcióval a cég azért csak kikacsintott a home baristás szegmensre. Ahogy az interneten látom, fórumokon előkerül néhány Leva tulajdonos, de azért érdekes lenne tudni, hány darab kel el ebben az irányban. A méretei, de főleg az ára miatt ez a gép mindenképp a plafon, de kétségtelen, a tartalma partiban van ezzel.