
A trópusi éghajlatú Chiapas kávéja közepesen testes, savassága a száraz fehérborokéhoz hasonlatos, és kellemes csokoládéízt fedezhetünk fel benne. A termelő családok gyakran csak többórás gyalogút során juthatnak el ültetvényükre a meredek hegyoldalakon, és a termést is kizárólag gyalog, nehéz zsákokban lehet lehozni onnan a termelőközösség raktárába, ahol a feldolgozás során a kávécseresznyéket kézzel hajtott, tekerőkaros géppel megfosztják a gyümölcshústól, majd a kávébabokat vizes módszerrel több napig fermentálják, majd többször átgereblyézve szárítják meg a napsütésben, később hántolják. A válogatás, osztályozás is kézzel történik.
Az ültetvényre, a munkásokhoz a világ legtöbb kávétermelő területén kilónként fél dollár sem jut vissza haszonként, egy átlagos amerikai boltban egy kiló pörkölt kávé 30 dollár körüli áron vehető meg.

A Nova Scotia kanadai tartomány Grand Pré városában élő Deb és Jeff Moore 1995-ben alapították a Just Us! céget, mely idén már nemcsak kávéimportálással, feldolgozással, pörköléssel és értékesítéssel is foglalkozik, hanem Fair Trade múzeummal és oktatóteremmel is büszkélkedhetnek. A sikert azonban nem kizárólag a szokásos faktoroknak, az ügyes reklámozásnak, PR-nak vagy versenyképes áraiknak köszönhetik. A Just Us! különleges, jó példával elől járó társulás.
A kanadai alapítók mellett a Chiapas-i kávétermesztő munkások kooperatív szervezete is a tulajdonosok között van. Közösen birtokolják a céget, közösen fektetnek bele pénzt és a haszonból egyformán részesednek, és ebből következően a döntéseket is együtt hozzák meg. A szimbiotikus üzletvitel első két éve olyan sikeres volt, hogy megerősítették kapcsolataikat, és nemcsak a kanadai tulajdonos-dolgozók látogatják meg rendszeresen a kávéültetvényeket Chiapasban, hanem a mexikói munkatársak is tanulmányútra mennek Grand Prébe, hogy kövessék az általuk termelt kávé útját és piacra kerülésének körülményeit.

Az alapítók első kézből tudnak meg minden fontos információt a forgalmazott kávéról, minőségét könnyebben ellenőrizhetik és vevőik számára biztosabban garantálhatják, hitelesen képviselhetik az adott kávét. A termelőknek igazságos értékhatárok között rögzített felvásárlási árat biztosíthatnak, mellyel egy egész közösség életkörülményeire vannak pozitív hatással. A két fél egymásra támaszkodik, érdekeik közösek, ezért köztük valódi együttműködés alakul ki, közösen dolgoznak egy olyan cél érdekében, amely anyagi motivációkon túlmutató.
A nyugat-európai vásárló egyre gyakrabban igényli az információt arról, hogy az általa fogyasztott termék honnan származik, ki és milyen körülmények között termelte, dolgozta fel, mi garantálja minőségét. A fenti séma nyomán a vásárló valódi eséllyel kaphatja meg az igény szerint információt, és ha ehhez hozzájárul az is, hogy választásával tudatosan támogathat egy nemcsak egy eszmét, hanem egy konkrét emberi közösséget, akkor a vásárló minden valószínűség szerint erősebb márkahűséget fejleszt ki, mintha egy bevásárló központban emelne le a polcról egy, a közember számára eredetnyomozhatatlan, futószalagos kávét.
A Fair Trade mozgalomról és a világ különleges kávéiról máskor is olvasson itt nálunk, a Kávékorzón!
Illés Gyula
barista tréner
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.