KezdőlapbelépésregisztrációFórumkosárfacebookyoutube

Márkatörténet: Nescafé

Márkatörténet: Nescafé

Kávémárkához illően a Nescafé története brazil gyökerekhez nyúlik vissza. A piros bögrével és az Open Up dallammal azonosított instant kávé hetven éve jött a világra.

A Nescafé története 1930-ban kezdődött, amikor a brazil kormány megkereste a Nestlé szakértőit: olyan terméket szerettek volna kifejleszteni, melyből csupán víz hozzáadásával tökéletes kávé nyerhető. A legendás kávé-guru, Max Morgenthaler nyomban munkához látott - az eredményig azonban hosszú éveken át kellett várni. Az instant kávé 1939-ben született meg, és először Svájcban mutatkozott be. A Nescafé gyártása ugyanitt, Orbe-ban indult el, majd mivel gyorsan népszerűvé vált, előállítása megkezdődött Franciaországban, Angliában és az USA-ban is.
A granulátum a mai napig úgy készül, hogy a hatalmas adag őrölt kávét megfőzik, majd a lefőzött italból kivonják a vizet. A vízkivonásra két eljárás létezik: vagy porlasztva szárítják (spray dry), azaz hatalmas adag forró gőzt engednek a lefőzött kávéra, vagy - egy újabb technikai fejlesztést igénybe véve - fagyasztva szárítják (freeze dry). Az utóbbi esetben egy vékony, megfagyott réteg keletkezik először a lefőzött kávémennyiségből. Ezután következik a víz eltávolítása, hogy végül az átlátszó üvegcsomagolásból jól ismert granulátum megszülethessen.

Az idén hetvenedik születésnapját ünneplő Nescafé valóban megjárta a hadak útját: a II. világháborúban ugyanis az amerikai katonák szürcsölték rendületlenül. Az instant kávé iránti elkötelezettségük eredményeképpen 1942-ben a teljes amerikai termelést lefoglalták a hadsereg számára.

Az 50-es években egyre-másra jelentek meg a különleges változatok - például a koffeinmentes vagy a tejporral kiegészített Nescafé azonnal oldódó kávék. A gyártás a hatvanas években komoly technológiai váltáson esett át: az ekkor kifejlesztett fagyasztásos eljárással előállított kávéporok még tökéletesebb aromájú és illatú eredményt biztosítanak. 1961-ben a klasszikus bádogdobozos csomagolást barna üveges forma váltotta fel: ez nem csak tetszetősebbé tette a Nescafé -t, de könnyebben nyitható is volt, és jobban megőrizte a kávé aromáját.

Magyarországon 1962-ben vezették be a Nescafé márkát, és 1978-ban kezdődött meg hazai töltése a Compack-nál. 1965-ben jelent meg az új technológiával készülő Nescafé Gold, mely napjainkban is a portfólió egyik legnépszerűbb terméke. 1967-ben egy újabb fejlesztésnek köszönhetően a Nescafét nagyobb szemcsék formájában hozták forgalomba, így az a korábbinál is jobban oldódott - kialakult az a fajta instant kávé, amit ma is ismerünk. A '70-es évek elején jelent meg először a márka átlátszó üveges csomagolásban.

Kevesen tudják, hogy negyven éve (magyar idő szerint 1969. július 21-én), az Apollo 11 fedélzetén Neil Armstrong társaival ugyancsak ebből a kávéfajtából kortyolt. A "Nes" azóta már űrturistaként is beírta magát a történelemkönyvekbe, mert a NASA űrhajósainak kávéja lett.
Az instant kávé fogalmával azonosított Nescafé a kilencvenes években vált igazi globális márkává. 1995-ben jelent meg a Nescafé Classic és Brasero 75g-os fekvőtasakos változatban is, majd három évvel később, 1998-ban elindult a Nescafé első nemzetközi reklámkampánya. A márka ekkorra gyakorlatilag a világ minden országában elérhetővé vált, ideje volt egységes imázst építeni a kommunikációval. A reklámfilm "Open up" zenéjét az azóta eltelt több mint egy évtized ellenére ma is a Nescafé-val azonosítják.

A 2000-es évek a Nescafé-nál leginkább a technológiai fejlesztésekről szóltak. A vállalat újításainak eredménye volt a cappuccino poroknál 2001-ben bevezetett "Mont Blanc" eljárás, amelynek köszönhetően tartósabb és jobb állagú tejhab keletkezik a kávé tetején.

2002 szeptemberében aztán újabb áttörést jelentett a márka életében, amikor a Nescafé bevezette a 3in1 Classic terméket. A cukrot és krémesítőt is magába foglaló, a kávézást még tovább egyszerűsítő portfólió 2005-ben a Strong változattal, valamint a cukor nélkül készülő 2in1 verzióval egészült ki.

Forrás : Marketinginfo